Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ute på balkongen?


Viktoria74
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har flyttat och bor i en lägenhet med två stora balkonger, den ena med morgonsol, den andra med eftermiddagssol.

Vad kan jag ha för utebostad för en morisk landsköldpadda på en balkong, och ska jag välja den med mest sol, dvs på eftermiddagen?

Jag är väldigt ohändig och skulle helst vilja hitta nåt färdigt som man kan ställa dit. Alla förslag mottages med tacksamhet!

 

/Viktoria

Link to comment
Share on other sites

Morgonsol är i de flesta fall att föredra. Men är det väldigt kort tid så kanske eftermiddagssol är bättre i detta läge.

Hur stor är Sköldpaddan?

Det finn sänglådor på IKEA som du kan använda om det är en unge.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en "sänglåda" fast med hög kant från Ikea till våra ungar, perfekt med hjul om solen flyttar sig som på vår lite inbyggda balkong och med den höga kanten kan man bygga kullar också. Det är också ofta en liten kant på så man kan trycka fast hönsnät för säkerhets skull :-) 

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddan är väl en 15cm i skalbredd, han är ingen unge utan dryga 6 år. En sänglåda undrar jag om den håller, man ska ju fylla den med jord och sand, det blir ju jättetungt?

Link to comment
Share on other sites

IKEA´s platssänglådor brukar fungera fint men i detta fall blir kanterna för låga, rymningsrisk.

Blir nog att bygga en låda. Formplyfa finns på de flesta byggvaruhus och de brukar kunna såga till dem efter de mått som önskas.

 

Link to comment
Share on other sites

Shit, jag kan inte alls sånt. Får dammsuga bekantskapskretsen..

 

Link to comment
Share on other sites

Pallkragar, finns att köpa på tex Plantagen, jag har 2st i höjd som står på ett regelverk, inuti har jag fiberduk som är sydd efter pallkragens mått, under har jag en bricka i hårdplast avsedd för pallkragar. Allt finns att köpa på plantagen. 

-pallkragar

-regelverk

-fiberduk

-bricka.

kostade typ 700kr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...