Jump to content
Sköldpaddsforum
Pillemin

Svamp på huden?

Recommended Posts

Pillemin

Jag har två vattensköldpaddor där den ena fått missfärgningar på frambenens hud. Huden är blekare i färgen och ser mer "svampig" ut. Vad är det? Kan det vara svamp och vad gör man åt det? 

Håller en bra vattenkvalité och är noga med att byta, så det borde inte vara det. Tacksam för någon tanke om vad jag kan göra!

image.jpeg

Jeppe

Det skulle kunna vara någon form av ytlig infektion, och i så fall troligen orsakad av svamp snarare än av bakterier. Det ser dock ganska lindrigt ut, och skulle även lika gärna kunna vara någon form av sår/skav i/på huden. Det är inte möjligt för mig att ställa en faktisk diagnos utan att se djuret, och därmed kan jag inte heller riktigt rekommendera någon behandling. Behandling av ytliga hudinfektioner innebär oftast daglig "torrdockning" och lokal behandling med någon form av bakterie- och/eller svampdödande medel (t.ex. Tamodine - en jodlösning).

Se till att sköldpaddorna har en bra landdel med en ordentlig värmelampa så att de kan komma upp och torka samt värma upp sig (runt 35 grader under värmelampan). Vattenkvaliteten är, som du själv redan är inne på, även den av största vikt.

Om problemet inte ger med sig får du uppsöka veterinär för att få huden undersökt.