Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Duransson

Inbuktad ryggsköld

Recommended Posts

Duransson

Vi har en Chelydra Serpentina som väger ca 2,5 kilo.  Hennes ryggsköld är inbuktad precis som man kan se på gamla landsköldpaddor med MBD.  Vi ger henne varierad kost för att hålla ett högt kalkintag.  Dessutom älskar hon att sola under en Hid-lampa.  Skölden känns hård och hon känns allmänt frisk och argsint.  Är det nån fara eller är det bara för att hon växer och skölden är på gång att slätas ut?

image.jpeg

Jeppe

Hur gammal är hon, och hur länge har ni haft henne?

MBD är inget man brukar förknippa med snappsköldpaddor, troligen till stor del på grund av att de är så väldigt breda i sin aptit/sitt födointag. Har hon fått en bra kost, och dessutom haft tillgång till UV-lampa hela livet skulle jag ställa mig tveksam till att hon skulle ha kronisk kalciumbrist. 

För mig hade just det där med "hela livet" varit ett ledord - har ni inte haft henne sedan hon var liten kan vi inte utesluta att felaktig/undermålig skötsel/kost har påverkat hennes tillväxt.

Annars skulle jag fundera på huruvida hon kanske får lite för mycket mat. Hon ser inte ut att vara någon tunnis, och snappers blir i stort sett alltid övermatade i fångenskap. En överdriven tillväxttakt skulle också kunna ge upphov till liknande "symptom".

Jag tror inte att den något inåtbuktande ryggskölden påverkar henne negativt, och förhoppningsvis kan den bli alltmer "normal" med tiden.

Edited by Jeppe

Duransson

Tack för svar.  Hon vägde ca 800 gram när vi köpte henne.  Vi vet ej hennes ålder men vi har haft henne i ca 3 år.  Vi matar 2 gånger i veckan med blandad kost tex mört, abborre, torkade syrsor, mjölmask, foder för vattensköldpaddor, flodräkor med skal.  

Jeppe

Då bör hon ju alltså haft något/några år på nacken innan ni fick henne. Det låter ju som en varierad animalisk diet, men får hon något grönt också? Två gånger i veckan är även vad jag brukar rekommendera till de flesta vuxna vattensköldpaddor, men sedan kan det ju alltid bli lite för mycket vid varje matning om man är för givmild.