Jump to content
Sköldpaddsforum
susanne

Hur smarta är sköldpaddor?

Recommended Posts

susanne

Hej!Jag undrar hur smarta är sköldpaddor igentligen?Jag har en ryss och för så skulle hon alltid va ivägen när jag rörde om jorden/sanden i hennes låda.Nu ligger hon bara på övervåningen och tittar sen när jag är klar då går hon ner.Så då får hon belöning sallad.Så min fråga kommer hon ihåg de?Dum fråga kanske😳

Ronnie

Jag uttrycker mig kanske klumpigt men enligt mig är de dumma som papperspåsar. Sätt dit en växt eller sten så lägger

sköldpaddorna hellre ner en timme på att försöka komma över än går runt om. Naturligtvis har dom en hjärna men den ska nog endast se till att individen fixar mat, vatten samt för arten vidare.

/R

Regna
On 2016-03-29 at 17:14, Ronnie said:

Jag uttrycker mig kanske klumpigt men enligt mig är de dumma som papperspåsar. Sätt dit en växt eller sten så lägger

sköldpaddorna hellre ner en timme på att försöka komma över än går runt om. Naturligtvis har dom en hjärna men den ska nog endast se till att individen fixar mat, vatten samt för arten vidare.

/R

:D Jag tror din sköldpadda skulle instämma med George Mallory (en av de första att försöka bestiga Everest) när han svarade på frågan varför han ville bestiga berget:

"Because it's there".

Jag tror att de gillar att klättra lite helt enkelt. Mina väljer till exempel ofta den brantaste kanten som de klarar av när de ska upp ur dammen, men de brukar inte slösa tid på att försöka med ställen som de redan har provat och vet är omöjliga.

I det här sammanhanget måste jag berätta om något som hände för bara någon vecka sedan. Min minsta triunguis, Adidas, hade ett par klor på baktassarna som såg lite långa ut. De brukar ju slitas ner när aktiviteten ökar, men jag tänkte ändå att jag skulle hyfsa lite på dem. Jag lyfter upp honom och får tag i ena benet, men när det är dags för det andra har han fattat galoppen så han packar in bakbenen och stänger locket. Jag sätter ner honom och tänker att det ska locka ut benen, men då beger han sig iväg mot solplatsen paddlandes med frambenen och med den stängda bakdelen släpande efter :D. Jag ger upp. Nästa dag när jag kommer in till dem ligger han och solar i närheten av dörröppningen. Så fort han ser mig packar han in bakbenen och börjar paddla iväg mot andra änden av hagen!

• Like 3

susanne

Tack så mycke för era svar 😊

anol03

Såg en Trachemys scripta elegans i en park här i virginia idag, den la ner 20 min på att försöka klättra upp på olika näckrosblad. Verkade inte inse att den näckrosbladen inte var någon bra plats att sola på..  :-)

DSC01548

Helena Palén Berggren

Lära sig hitta ut fixar de snabbt!

Hade två små ungar som tagit sig ut ur sin pallkrage som står inne i lådan/hagen i växthuset och sedan ut till utehagen genom öppningen i växthuset. Där låg de båda två efter två dagar och att jag grävt upp hela innelådan/hagen i växthuset. Det ända jag hittade var ett ägg som någon av honorna lagt. De hade alltså "bytt plats" unge i de vuxnas hage och vuxen hona i pallkragen för de små...

• Like 2