Jump to content
Forum Sköldpaddor

Växthus snart klart


Helena Palén Berggren
 Share

Recommended Posts

I växthuset hade jag i går upp mot 30 grader. Nu ska vi bara till tippen med en massa skräp så släpkärran blir ledig så jag kan köpa formplyfa och bygga låda av där.

Byggjobbarna vet ju att jag ska ha sköldpaddor i växthuset så de har gjort en hage utanför av spillvirke. Det roliga är att de bara har en plankbredd vid kullen, till vänster i bilden. Måste nog finslipas lite där... Ska sedan göra hagen så stor som planerat, nu är den ca 1/3 av det jag markerat som hage.

 

Längtar tills paddorna kan få komma ut.

2016-03-26 13.17.10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot bilder efter färdigställandet :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten uppdatering av växthuset.

Lådan inne i växthuset börjar bli klar. Måste ha låda då byggarna inte förstod vad jag menade då jag sa att golvet ska vara 30 cm nedanför växthusets ram.

Så nu är utgången i golvet och sedan ut i hagen. Hagen är påbörjad men långt ifrån klar. Blir en liten först men ska utöka med gjuten mur så den blir tre gånger så stor som nu.

De vuxna sköldpaddorna har fått flytta ut i en del av lådan. Har beställt sand/jord av bonden här ute. Men jag tror de mår bättre i växthuset än inne i alla fall.

 

Lite mått:

Lådan 120x375x60  D.v.s. 1,5 formplyfa på längden och 1 formflyfa bred.

Växthuset 18 kvadrat

Växthus och bod 24,6 kvadrat

Substrat just nu 80kg sand och 40 liter jord.

 

 

2016-04-12 19.49.19.jpg

2016-04-14 20.30.34.jpg

2016-04-14 20.31.49.jpg

2016-04-12 07.56.12.jpg

2016-04-12 07.56.27.jpg

2016-04-12 19.49.10.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket trevligt bygge. Kanon att sätta vinter härdig opuntia i klippskrevorna.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Det ser otroligt härligt ut !

Jag undrar över värmetaket som står i lådan . Har du det så öppet ? Blir det varmare under så de utnyttjar den temperaturen ? Hur stor blir temperaturskillnaden mot utanför taket ?

Med vänlig hälsning

Annette

Link to comment
Share on other sites

Det är öppet för tillfället. Har bara satt ut det då det är lite för kallt på nätterna ännu. De går in där allihopa. Snart så ska jag hinna gör klart lådan nu när övriga växthuset är färdigbyggt...

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna nåt.

Idag fick de vuxna djuren komma ut. Först var Lilleman medan de andra tre lapade sol i växthuset.

De små fick en pallkrage så de inte kan ta sig ut i den stora hagen. De får vänta tills deras lilla är klar.

2016-05-01 18.48.56.jpg

2016-05-02 11.02.14.jpg

2016-05-02 11.02.37.jpg

2016-05-02 14.42.56.jpg

2016-05-02 14.44.51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart! Ser otroligt fint ut, och mysigt för både människa och sköldpadda!

Link to comment
Share on other sites

Vilken bra utsikt ni får över hagen från altanen. Trappan ser också så härlig ut, tänk att sitta där och titta på sköldpaddor hela dagarna, det blir inte dumt!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...