Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur ordnar man det praktiska kring dvalning i lägenhet?


Henry
 Share

Recommended Posts

Hej sköldpaddsälskare!

 

Vi har en rysk stäppsköldpadda som nu bott hos oss ett drygt år. Tidigare har han inte varit välskött men har nu blivit både pigg och stark. Dags att fundera på hans första dvalning, tycker vi.

 

Har någon konkreta tips om hur detta kan gå till i en lägenhet? Bra generella tips finns här på forumet men jag funderar exempelvis på hur en gradvis temperatursänkning kan ordnas, från lägenhetens (oreglerbara) 22 C ner till strax under 10 C. 

 

Brukar de somna sött sedan, för att låta sig lyftas över till kylens 4-5 C? Eller behöver de promenadutrymme även i denna fas?

 

Fungerar det att kompromissa med temperatursänkningen?

 

Om någon har gjort detta, dvs lyckats fint med dvalning i lägenhet så kan du väl höra av dig?

 

Allt gott,

Henry

 

med Bubblan (4 år, 135 mm lång, 475 g, hane)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om du har tillgång till balkong så borde det hela vara tämligen enkelt, annars tror jag inte att det går?!

På en balkong kan du ju låta djuret gå dygnet runt under sommaren i ex en pallkrage, eller annat rymligt kar.
Under hösten kommer djuret att dvala ned sig naturligt, därefter kan du dvala vidare i kylskåp!

mvh / Peter

 

Link to comment
Share on other sites

Så gör jag på hösten fast mina går i utehage och har ett växthus med värmelampor + fläkt och värmetak.
Temperaturen på hösten blir gradvis kallare och kallare och jag ger mindre mat....så det blir helt naturligt att de går ner i varv och sen tar jag in dem och lägger dem i matkällare eller i deras kylskåp.

Har du ingen balkong kanske du har ett förråd i källaren där temperaturen är svalare? Eller kan ha svalare i ett rum?
 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Balkong har vi så det kanske är modellen. Jag tror att han verkligen behöver sova ut någon gång om året...

 

Antar att det vore smart med ett litet drivhus ovanpå lådan för att jämna ut temperaturen, precis som i växthus då. När man låter temperaturen falla ner mot 10-15 grader - ska man då även ha en värmelampa igång, eller leder det till att sköldpaddan alltid ligger i värmen och inte sänker sin metabolism? Kan bli stora svängningar mellan värmelampa på dagtid och kall natt.

 

Många frågor men jag uppskattar verkligen era svar. Detta med dvalning är som så många säger en smula skrämmande första gången.

 

Trevlig helg,

Henry

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...