Jump to content
Forum Sköldpaddor

Maskälskare


Jeppe
 Share

Recommended Posts

Nu har snön nästan smält bort, för andra gången, vilket medför trädgårdspyssel, som i sin tur medför daggmaskar!

Alla mina sköldpaddor får mask så länge det är säsong, och det brukar vara mycket uppskattat.

En av arterna - skogsbäckssköldpadda (Glyptemys insculpta) blir dock extra tokiga när det vankas mask.

Maskar utgör en stor del av den animaliska sidan av deras kost i naturen, och de har till och med utvecklat ett sätt att locka/skrämma upp maskarna ur jorden - "worm stomping". De bankar bukskölden, eller benen, mot jorden ett antal gånger, pausar en stund, och upprepar manövern. Så håller de på tills det kommer upp en mask, som de sedan snabbt äter upp. Man vet inte om alla individer har beteendet med sig instinktivt, eller om det faktiskt är ett inlärt beteende som de lär sig genom att observera andra sköldpaddor.

Jag har endast sett min största hona försöka vid ett tillfälle, men hann inte filma det.

Om man tittar på filmen med den unga individen nedan kan man även lägga märka till hur den upprepade gånger gör en snabb rörelse med huvudet - uppåt och åt sidan. Det gör de allihopa, och jag skulle tro att det är för att dra upp masken ur ett eventuellt maskhål.

 

Filmerna blev visst rätt stora, sorry.

WP_20160314_004.mp4

WP_20160314_008.mp4

WP_20160314_009.jpg

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Hade C.Amboinensis och M.Mutica förut. De älskade mask.

Hade även Gråsuggor i lådan som de glatt åt av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag lyckats filma maskstampandet efter att sköldpaddorna frossat på dagens maskskörd. Man kan tydligt se hur honan i filmen, med hjälp av ett framben i taget, lyfter bukskölden och dunkar den mot marken. Tyvärr finns det inte riktigt nog med mask i jorden i terrariet för att det ska ge något. 

 

WP_20160327_001.mp4

Link to comment
Share on other sites

Fiffigt hur de lär sig. Av varandra eller är det nån som sitter i deras gener?
Jag brukar skicka efter sån kompostmaskar till komposten. Är det nåt dina kan äta?
Kompostmaskar är tunnare än daggmaskarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...