Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nedsliten näbb


paddy
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en 8-årig Testudo hermanni boettgeri som på senare tid har förlorat mer och mer på ena kanten av näbben på överkäken, förmodligen genom naturligt slitage och genom att tugga på hårda saker. Resultatet har blivit en liten glipa mellan över- och underkäke där man ser in i munnen, och underkäken tycks börja trycka ut istället för att ligga fint bakom näbben. 

Har någon sett något liknande på sina sköldpaddor? Jag antar att det inte finns mycket att göra för att förhindra att det förvärras? Är lite orolig över att det kanske ökar risken för munröta och dylikt ifall bakterier lättare kommer in i munnen via glipan.

Näbben är inte lika kort längst fram, och verkar växa mest där istället för på sidorna. Tror ni att det ändå kan växa till sig igen över tiden?

 

Väldigt tacksam ifall någon har tankar om saken!

Link to comment
Share on other sites

Ta gärna en bild på munnen och lägg ut här så kan jag flytta ditt inlägg till Fråga Veterinären. 

 

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2016-03-12 at 5:59 PM, Duransson said:

Ta gärna en bild på munnen och lägg ut här så kan jag flytta ditt inlägg till Fråga Veterinären. 

 

/Peter

Hej, tyvärr är det lite svårt för mig just nu att ta ett sådant foto. Beskrivningen bör väl räcka för att ge en någerlunda bra bild av problemet? Du får jättegärna flytta inlägget dit om det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Det är ovanligt att se "munröta" hos sköldpaddor, så jag hade inte oroat mig för det i första hand, även om man teoretiskt skulle kunna få problem med torra slemhinnor etc. vid kraftiga näbbförändringar.

Jag hade varit lite fundersam omkring orsaker till varför näbben nu inte verkar växa/slitas normalt och ställer mig tveksam till att det skulle bero på enbart ett överdrivet slitage.

Se över kost och vitamin/mineraltillskott samt UV-ljus, och fundera på om det finns något i miljön som skulle kunna bidra till onormalt slitage. 

Om problemet förvärras kommer du troligen att för eller senare behöva korrigera näbben.

Planera in ett veterinärbesök i god tid om du inte tycker att det blir bättre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...