Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kommande regler för främmande arter inom EU


P-A
 Share

Recommended Posts

Det skrivs en del om att detta förmodligen kommer att gälla för Trachemys scripta (Rödörad och gulbukad vattensköldpadda) eftersom de finns i naturen och kan föröka sig i delar av EU.

 

Restriktioner

 Invasiva främmande arter av unionsbetydelse får inte avsiktligt

a ) föras in på unionens territorium, inklusive transiteras under tullövervakning,

b ) hållas, inte heller i sluten förvaring,

c ) födas upp, inte heller i sluten förvaring,

d ) transporteras till, från eller inom unionen, utom för transport av arter till anläggningar i samband med utrotning,

e ) släppas ut på marknaden,

f ) användas eller utbytas,

g ) tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller

h ) släppas ut i miljön.

 

Senast den 2 januari 2017 ska varje medlemsstat med yttersta randområden, för vart och ett av dessa områden, i samråd med dessa områden, anta en förteckning över invasiva främmande arter av betydelse.

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/sv/TXT/...

Link to comment
Share on other sites

Innebär det att arter som kan klara sig i vår natur inte får hållas inom hobbyn?

Link to comment
Share on other sites

On Thursday, March 10, 2016 at 18:35, TestudoHermanni said:

Innebär det att arter som kan klara sig i vår natur inte får hållas inom hobbyn?

Ja ungefär så.

Link to comment
Share on other sites

Ooops, vi har ju sett exempel på övervintrande greker! Men detta kanske bygger på att de kan föröka sig i naturen?!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, TestudoHermanni said:

Ooops, vi har ju sett exempel på övervintrande greker! Men detta kanske bygger på att de kan föröka sig i naturen?!

Ja det är invasiva arter som egentligen inte hör hemma i den svenska faunan. Dvs de tar över.
Både växter och djur är med på ev lista som kommer förbjudas.

Link to comment
Share on other sites

Men finns verkligen risk att medelhavssköldpaddor och ryssar förbjuds? Det skulle ju få orimliga konsekvenser. Är det nyinskaffande och avel som förbjuds, eller även befintliga djur? Verkar märkligt hela grejen...

Link to comment
Share on other sites

Det är fråga om en lista på arter som på något sätt anses som ett problem i europeisk natur. Det finns bara ett fåtal reptiler och amfibier med på listan, och enda sköldpaddan (så vitt jag minns faktiskt enda reptilen?) är Trachemys scripta. Jag har ytterst svårt att tänka mig att europeiska arter kan komma att tas upp på listan, det hade nog blivit lite kringligt rent juridiskt/byråkratiskt (det hade liksom jobbat lite emot det där med att det ska gälla samma regler i alla EU-land). Det är mycket tydligt uttryckt att listan kommer att byggas på allt eftersom, så visst kan det dyka upp andra arter som är vanliga i fångenskap.

Initiativet är, enligt mig bra, då invasiva arter är ett reelt problem på olika håll i världen. Det som blir lite knasigt är att arter som är ett problem runt medelhavet också förbjuds i Skandinavien om de kommer med på listan, och skillnaden i klimat melan de nämnda områdena är ju påtaglig.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Jeppe för klargörande! Nu andas jag ut :)

 

Värre för de som håller rödörade vattensköldpaddor. Måste de avliva sina djur? Det låter som att det blir följden av punkt b i din inledande sammanställning.

 

Håller med om att invasiva arter är ett stort problem. Dock ser jag ingen större risk för rymning, jämfört t.ex. med minkar från farmer. Problemet är väl snarast att folk dumpar sina djur som de tröttnat på. Men detta är kanske enda sättet att hindra det effektivt, att helt sonika ta bort de delar av hobbyn. Om detta ska vara konsekvent borde ju rimligen minkfarmning förbjudas nu. Innebär stora konsekvenser - mest positiva i min mening...

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte precis hur de har tänkt sig, och jag får villigt erkänna att jag inte har lusläst dokumentet. Det är tämligen torrt...Jag skulle kunna tänka mig att det ges dispens för djur som redan finns på plats när förordningen antas men att man inte på något sätt får göra sig av med dem (annat än avlivning), eller tillåta dem att föröka sig.

 

Det fanns ett stycke om inhemska arter och eventuella regionala problem i förordningen, men då förstod jag det som att det mer handlade om att upprätta handlingsplaner och liknande.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Från och med den 3 augusti 2016 är det förbjudet att byta, odla, föda upp, transportera, använda och hålla 37 arter som listas som invasiva främmande arter av unionsbetydelse. 

 

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Ovriga-vagledningar/Invasiva-frammande-arter/

 

En av dessa arter är Trachemys scripta (rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda)

http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/vagledning/ovriga-vagledningar/invasiva-frammande-arter-med-forbud-fran-2016-08-03.pdf

 

Privatpersoner som äger sällskapsdjur som har listats som en invasiv främmande art av unionsbetydelse får behålla djuret tills den dör av naturliga skäl, förutsatt att:

  1. de har ägt djuret sedan innan förbjudet trädde i kraft eller inom ett år därpå,
  2. djuret inte tillåts reproducera sig,
  3. djuret hålls under säkra förhållanden så att den inte kan rymma.

Kommersiella ägare får sälja invasiva arter av unionsbetydelse under ett år efter att förteckningen eller förbudet har trätt i kraft.

 

Link to comment
Share on other sites

På ett sätt kan jag förstå förbudet. Men det gör mig sorgsen att det träder i kraft så snart och överhuvudtaget :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, ja det var verkligen snabba bud. Nu har jag inga planer på att varken skaffa fler, eller göra mig av med min nuvarande rödörade, men för personer som går i tankarna att skaffa en så gäller det att agera illa kvickt.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Och jag som tagit hand om två som jag ville omplacera så fort de mår fint och har en bra miljö att bo i med människor som bryr sig och inte som deras förra ägare som lämnat de att dö för de inte hade råd att avliva dem. Hur sjutton gör man nu då?? Jag som dessutom är allergisk mot dem, hå hå jajaaaa......

Tips mottages tacksamt :)

Link to comment
Share on other sites

Prata med Naturvårdsverket om du kan få nån dispens pga allergin? Annars är det tyvärr att behålla eller avliva som är alternativen.....

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-27 at 10:32, Testudo hermanni b said:

Prata med Naturvårdsverket om du kan få nån dispens pga allergin? Annars är det tyvärr att behålla eller avliva som är alternativen.....

Åh nej stackarna, det är ju helt galet men då slipper de i alla fall leva resten av sina 15 år eller så i ett akvarium. De verkar ju må finemangs nu så synd ändå om de inte får prova på den lite godare sidan då de haft ett helvetesliv i 27 år till i sommar då jag hämtade dem och de fick det bättre

Link to comment
Share on other sites

Gäller inom EU.

Norge har generellt förbud mot innehav av reptiler men gör undantag om man har allergi mot pälsdjur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...