Jump to content
Forum Sköldpaddor

Snart VÅR


Annette
 Share

Recommended Posts

Hej !

Hoppas det är ok att starta denna avdelningen .

Jag har varit ute under helgen :)

Nu längtar vi till våren ! Staketet runt hagen som vi hade till nät är nu borttaget och minidrivhuset ska sättas fram .

Längtar !

Hälsningar

Annette

P3090026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi har snö på marken och väntar på att flytta ut våra i växthuset, åtminstone dagtid till att börja med. 

Link to comment
Share on other sites

Snö kvar även här...tyvärr.
Så fort snön och tjälen är borta ska jag gräva bort lite gräs i utehagen och ersätta med sandigare/grusigare miljö. Gräset har ju en tendens att ta över med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Som ni ser på bilderna är det fortfarande både kallt och vått här i Skåneland  , men några veckor till så finns det säkert några fina soltimmar att ta tillvara på  :)

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport från Stockholm: Snöfritt och ingen tjäle, åtminstone inte nära markytan. Allting är vått. Solen har hittat tillbaka och dagarna är ju långa, men endast ca 5 grader dagtid. Nästa vecka väntas upp till 10 grader och sol. Utomhusvistelsen får vänta ett bra tag.

Link to comment
Share on other sites

Var ut i dag och grävde upp 2 grästuvor som växte mot verandan där snön tinat :)

Link to comment
Share on other sites

Hittade 4 st maskrosblad som jag tog in och tinade och som sedan smaskades upp av Apollo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oj vad mysigt! I Östergötland var det sommar, men den försvann och ersattes med svensk sommar a la regn och rusk :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On ‎2016‎-‎03‎-‎09 at 11:18, Annette said:

Hej !

Hoppas det är ok att starta denna avdelningen .

Jag har varit ute under helgen :)

Nu längtar vi till våren ! Staketet runt hagen som vi hade till nät är nu borttaget och minidrivhuset ska sättas fram .

Längtar !

Hälsningar

Annette

P3090026.JPG

 

Hej Annette! Vad fint du har! Undrar lite vad det är för små buskar/växter du har i buren? Tänkte mest på de som ser lite gråa ut som du har mest av, vad de heter. Min padda äter det mesta i sin väg, vet du om de är farliga för sköldpaddor om de skulle smaka på dem? Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Tack snälla :) I år har det varit fantastiskt sköldpaddsväder , och även om både djur och människor haft det svårt i torkan och värmen , så har det varit så roligt att kunna ha dom ute flera månader i rad utan att ta in för regn och rusk emellanåt . De små plantorna som ser lite grå ut är lavendel . Bilden är tagen tidig vår , de blir väldigt fina med blå blomning och är hållbara . De ger också lite skugga och båda sköldpaddorna tycker om att gräva ner sig vid en planta .

Det andra är timjan , rosmarin och ormbunke ( kryddväxter är bra , men ta inte oregano ,det sprider sig så ) ,och det lilla gröna i hörnet där minidrivhuset ska stå är smultonplantor .

Hanen tycker om att ligga under bladen , men jag tar bort smultronen  för jag tror att det blir för sött men jag ser att han lyckas hitta ett litet smultron ibland . De äter av smultronbladen ,men inte av de andra växterna .

Jag odlar sköldpaddsörter i kruka ( frön finns på Skoldpaddsgrejer,se ) och gräver ner i lådan ,så de kan gå och beta . De plantorna byter jag efterhand och sätter på " tillväxt " i rabatten . Så växer de oftast till sig  och kan användas några gånger igen . På våren växer det maskrosor i lådan , det är roligt . Man kämpar på för att hålla övriga gräsmattan lite fin , men i lådan får det växa hur mycket masrosor som helst .De går fort år :) Skickar med en bild där minidrivhuset är framme  , men fortfarande tidig vår .Minidrivhuset blir väldigt varmt ,så det är viktigt att öppna när det är varmt ute .

Får ta en bild när lavendeln blommar nästa säsong:)

Hälsningar

Annette

 

20150412-2.JPG

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för så utförligt fint svar! :) Tror du man behöver oroa sig för besprutning etc. om man köper en lavendelplanta från blomsteraffären? Har du sått dina själv från frön? Jag förstår vad du menar, i buren får det gärna komma ogräs! Har bett folk på jobbet ta med sig lite kirskål och övrigt ogräs från deras trädgård till mig, de tycker jag är galen :) 

Jag ser så mycket fram emot att bygga en ny utebur nästa vår, har precis flyttat till hus och hon ska äntligen få en mer stationär utebur än ett par pallkragar hon tidigare haft då jag bott i lägenhet utan balkong i ett par år. Så roligt med sådana här bilder att få inspiration från :) Tack igen! Mvh Anna

Link to comment
Share on other sites

Hej  igen 

Mina äter inte kryddväxter eller av lavendel plantor. Mina lavendel är den perenna sorten men jag köper nya och sätter ner när det behövs. P-A är expert på olika skölpaddsraser, men jag tror inte att några äter lavendel eller kryddväxter. De växter de äter ska stå en säsong innan du kan plantera in det i hagen. Vi har bara en liten radhusträdgård, men det funkar ganska bra så här. Jag hoppas sköldpaddorna är nöjda?Lycka till och lägg gärna in en bild när din hage är klar! 

Hälsningar Annette 

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vilken underbar sommarvärme! Ronja och Ceasar har det gott i hagen! DSC_1393.thumb.JPG.cb51604e7cbba0df1c4e719ca3910f47.JPGDSC_1388.thumb.JPG.7634f4e4ca7d6ba5d8c8743254462f95.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...