Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hälsokontroll


Guest Anki

Recommended Posts

Igår va vi med Lilleoft på hälsokontroll i Roslagstulls djurklinik. Vi skulle kolla om han va frisk nog för att kunna dvala i vinter. Veterinären sa att han såg frisk ut och va jättefin! :)

MEN eftersom att han har gått ner 6g på 5 veckor så tyckte hon att vi inte skulle dvala honom i år utan vänta till nästa år. Vi skulle fixa mer ljus i lådan till honom och det va ett bra tillfälle att lära honom och äta PAT tyckte hon. Lite tråkigt med tanke på att man vill ju kunna dvala honom men man ska väl lyssna på veterinären :(

En annan sak.. Lillefot klättrar omkring som vanligt efter väggarna och försöker att komma upp över kanten.. igår så hamnade han på rygg under sollampan! :(

Det va tur att jag va i närheten och hörde hans små fnysningar så jag vände på honom snabbt. Är det verkligen normalt att dom klättrar efter väggen nästan hela tiden? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Att en unge är så aktiv så att den nästan hela tiden klättrar efter väggarna och samtidigt tappar 6 g låter mycket konstigt. Under aktivitetsperioder brukar dom äta mycket och gå upp i vikt. Det ständiga klättrandet gör mig också misstänksam.

Kollade man efter parasiter?

Vikt?

Hur mycket vägde den när ni köpte den?

När köpte ni den?

Äter den bra?

Vad äter den?

Vilken grundtemperatur är det?

Typ av belysning?

Vilken typ av bur har den?

Substrat?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tycker också att det låter konstigt och att dhan klättrar runt nästan hela tiden verkar inte va normalt. Men enligt veterinären så va det normalt när jag frågade. :unsure:

Nej hon kollade inte efter parasiter (hon kollade vikt, skal, mun, ögon och ben)

Han väger 50g nu efter viktminskningen(ca 1år o 2 månader)

Vägde ca 45g när vi köpte den (hade ingen batterivåg då)

Vi köpte han den 7 juli nu i sommar

Han har ätit bra hela tiden men minskat med ätandet dom senaste veckorna

Han äter vilda växter och vi strör över med PAT

Under värmelampan är det ca 35 grader och övrigt rumstemperatur

Vi använder Repti GLO 8.0, spotlight 25W och vanligt lysrör

Vi har en plastlåda från Ikea som är 80x80cm

50% sand och 50% jord

Vi vill ju att han ska ha det så bra som möjligt, man blir ju lite orolig när han klättrar runt hela tiden efter väggarna och tappar i vikt :(

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt är den köpt på Iguana Zoo och kommer från Slovenien.

Gick den tillsammans med andra arter på Iguana?

Tyckte inte veterinären att det var konstigt att den tappat 10% i vikt?

Link to comment
Share on other sites

Ja den är köpt på Iguana Zoo och kommer från Slovenien.

Dom har alltid haft blandade arter tillsammans vad vi vet i alla fall.

Vi köpte Lillefot en vecka innan han fick komma hem till oss och den dagen vi "reserverade" honom så hade han varit där i 3 dagar med andra arter. (sa dom i alla fall) men efter att vi hade "reserverat" Lillefot så la dom han i ett annat terrarium ensam.

Veterinären sa inget om att det va konstigt att han hade tappat i vikt utan sa att dom brukar äta mindre på hösten men eftersom att han hade tappat 6g så är det bäst att inte dvala honom.

Link to comment
Share on other sites

Hur är avföringen?

Med tanke på bakgrunden och viktminskningen skulle man kanske kunna misstänka inälvsmask.

Link to comment
Share on other sites

Avföringen har hela tiden sett likadan ut.. kommer i små mörkbrunka klumpar som stelnar nästan på en gång.

Hur ser det ut om man har inälvsmask?

Hur ska man göra om han klättrar efter väggarna hela tiden och är så envis?

Link to comment
Share on other sites

Vissa typer av mask kan man i värsta fall se med blotta ögat. Att bada djuret i ljummet vatten så det kommer avföring, vänta en stund så avföringen "löses upp" och sedan belysa med ficklampa brukar kunna göra att man ser små 5-10mm stora maskar. Om inte detta fungerar och man misstänker mask är det att lämna ett avföringsprov för analys som gäller. (om man inte är ägare av ett bra mikroskop och kan använda detta)

Tecken på mask. oro, viktminskning, aptitlöshet, slöhet mm. Olika djur kan bete sig väldigt olika.

/A

Link to comment
Share on other sites

Appråpå detta med mikroskop.. Var inne med en ny c.f.f hos Bo igår på Blå Stjärnan för att kolla lite saker som jag var lite fundersam kring och även givetvis kolla för parasiter..

Då jag har ett hyffsat lekmikroskop som zoomar 20-900x med "backlight" så passade jag på att kolla igen i hur han kollade för parasiter. Hans svar var som jag mindes från tidigare gånger att han löser ut det för att man skall kunna se igenom det och häller sen lite koksalt på och då sätter dom små djävlarna igång tydligen och man ser dom väldigt tydligt (fick se hur det såg ut i hans mikroskop).

Han sa att det bör räcka med 20x zoom och det har varenda litet lekmikroskop som finns.. Däremot så har inte alla backlight (eller vad det nu heter i dessa sammanhang - en glödlampa som lyser igenom underifrån helt enkelt).

Link to comment
Share on other sites

Sedan gäller det ju att kunna artbestämma maskarna och veta vad för behandling som ska sättas in. Detta kanske man ska överlåta till en veterinär. Det skadar ju dock inte att använda ett "lekmikroskop" för löpande kontroll.

/A

Link to comment
Share on other sites

Mmm, precis.. Iom att det även brukar finnas en del parasiter normalt på sköldpaddor av den sorten som jag håller så rekommenderade han ju då starkt att man har koll på det endast i jämförssyfte. Så man kan se att dom inte ökar i antalet för det betyder ju då att djuret inte längre kan kämpa emot dom naturligt utan måste avmaskas.

Givetvis tar jag med mig avföring till veterinär isf för artbestämning och råd om hur man skall gå till väga med avmaskningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tomasz1985

Men borde inte veterinären har nämnt något om detta? Hon sa att den såg väldigt frisk och kry ut. Det borde väl vara standard i en hälso kontroll att kolla efter parasiter och anmärka att man borde lämna avföring för test. Det var ju inte direkt billigt att gå på en vanlig 5 minuters hälsokontroll, vill ju inte behöva betala samma summa igen för något som borde ingå i en standard undersökning.

Link to comment
Share on other sites

Att leta parasiter ingår väl kanske inte i en vanlig hälsokontroll då det innebär provtagning och ytterligare utgifter. Dessutom kan ett djur verka välmående trots parasiter. Om ni påpekade viktminskningen tycker jag dock att det är lite konstigt att veterinären inte ville ta ett avföringsprov för parasitkontroll. (Detta hade tagit dem 5 minuter till och kostat lika mycket pengar till $$$)

/A

Link to comment
Share on other sites

Veterinären sa inget om att det va konstigt att han hade tappat i vikt utan sa att dom brukar äta mindre på hösten men eftersom att han hade tappat 6g så är det bäst att inte dvala honom.

Men om det inte var något konstigt att djuret tappade vikt utan helt naturligt under hösten borde det väl inte vara några problem att dvala sköldpaddan heller. Tycker detta talar emot sig självt lite faktist.

/A

Link to comment
Share on other sites

Inför förra årets hibernering med 2-3 veckors fasta tappade en unge i samma storlek 3 gram.

Irene som vägt ungar varje vecka i 3 år tycker att detta är en onormalt stor viktminskning, speciellt med tanke på att den äter och undrar om ni använt samma våg, det kan skilja mellan olika vågar.

Roslagstulls djurklinik är en av dom bästa i Sverige på reptiler men veterinärerna har inga egna sköldpaddor och har inte samma känsla för vad som är normalt eller inte. Att man avråder från hibernering beror nog mest på osäkerhet, bäst att vara på säkra sidan eftersom man inte vet om viktdnedgången är normal.

Viktnedgången kanske delvis kan förklaras av den onormala aktiviteteten med ständigt klättrande. Då undrar man vad oron beror på, parasiter kan bl a leda till oro enligt atheris.

Vi känner inte igen beteendet. Visst kan dom klättra periodvis, men inte i den omfattning som jag uppfattar att denna sköldpadda gör och inte så att det leder till kraftig viktminskning. Hög aktivitet brukar höra ihop med god aptit och viktökning.

Äter den upp allt grönt den får?

Link to comment
Share on other sites

Han brukade äta upp allt grönt han fick förut men för några veckor sen äter han bara ibland upp all mat han får, vissa dagar glufsar han i sig, andra dagar inte. Och vi har alltid gett honom samma mängd av mat. Ja vi har använt samma våg när vi har vägt honom, det är en batteridriven våg och vi väger honom 1 gång i veckan.

Hur ska vi göra för att han ska bli "normal" igen?

Är orolig för honom varje dag med tanke på att han minskar i vikt och klättrar efter väggarna, han har redan hamnat på rygg 2 gånger. (en gång i vattnet och andra gången under värmelampan) :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har bett Hasse att han ska titta på denna tråd, han verkar inte ha varit inne på några dar.

Link to comment
Share on other sites

Hamnar han på rygg på grund av att han klättrar, inte kommer upp och tippar bakåt eller verkar han ha problem med motoriken?

Hos ormar och mest troligt andra reptiler förekommer en del virussjukdommar som kan påverka Centrala nervsystemet med motorikstörningar som följd. Har dock aldrig hört att dessa skulle leda till ökad aktivitet utan tvärt om.

Kan det vara så att han försöker komma undan från något? Exempelvis för varmt, ljust överallt och ingen skuggig plats att gömma sig på, för torrt, för fuktigt, för kallt osv...

/A

Link to comment
Share on other sites

Ja han ramlar på rygg för att han klättrar och "tappar" taget från väggen och ramlar bakåt. Så jag tror inte att han har problem med motoriken..

Vi har alltid försökt hålla samma temperatur i lådan hela tiden och han brukar gå in i sin grotta när han ska sova, eller vill ligga på en mörkare plats. Temperaturen under värmelampan är ca 35 grader och övrig plats i lådan är rumstemperatur på ca 22-25 grader. Han försöker inte klättra upp i ett speciellt hörn utan försöker i alla hörn.

Vi ska ringa till veterinären imorgon och prata med dom om avföringsprov för att kolla om han har parasiter. (eftersom att det inte kollades på hälsokontrollen)

Link to comment
Share on other sites

Finns det något gömställe i den varmare delen av lådan? En grästorva att gräva ner sig under både i närheten av värmelampan och på den svala delen är att rekomendera. Grästorvorna bör hållas fuktiga.

/A

Link to comment
Share on other sites

Nä vi har inte fixat någon grästorva till lådan än men vi ska göra det.

Är det bara att gå till ett ställe ute och gräva upp en torva gräs och jord?

När man har den i lådan hur ska man hålla den vid liv, vattna varje dag?

Va till veterinären idag och lämnade ett avföringsprov, dom skulle höra av sig antingen ikväll eller imorgon om svaret. I avföringen som jag lämnade så va de lite vitt i på ett ställe. Kan det vara parasiter då kanske?

Link to comment
Share on other sites

När man har den i lådan hur ska man hålla den vid liv, vattna varje dag?

Grästorvan hålls fuktig. Vattnas när det behövs. Det krävs även mycket och bra ljus för att torvorna ska trivas men de brukar hålla några månader.

/A

Link to comment
Share on other sites

Våran hälsokontroll till Lillefot kostade 420kr och avföringsprovet kostade 200kr.. vi har ingen försäkring på honom så vi vet inte om Agriaförsökring gäller vid sånna kontroller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...