Jump to content
Forum Sköldpaddor

Uppgradering Och Nysatsning


P-A
 Share

Recommended Posts

Det kommer snart att installeras en uppgradering av programvaran som forumet är baserat på.

Vi går från version 3.4.7 till 4.1.8 och gör en nysatsning på Sveriges äldsta och största mötesplats för sköldpaddsvänner med 2500 medlemmar och 64000 inlägg.

Det kan också komma att bli en ny indelning av forumet med nya avdelningar.

Dessutom kommer vi att testa en avdelning för frågor till sköldpaddsveterinären. Veterinären kommer inte att ställa fullständiga diagnoser, eller sätta in behandlingar över nätet men kan svara på frågor och ge råd. Ett forum fungerar inte som facebook där många är vana att få någon form av svar efter några minuter eftersom det finns många som ofta är inloggade där av andra orsaker än just sköldpaddintresset så det kan hända att man får vänta på svar lite längre.

Vi kommer att lägga ner facebookgruppen Sköldpaddsforum och i stället ha en sida på facebook där vi lägger ut länkar till utvalda trådar på forumet. Dessa meddelanden kommer på din tidslinje om du gillar Sköldpaddsforum.

Jag är medlem i fem olika sköldpaddsgrupper på facebook och det finns fler. En har jag ännu inte sökt medlemskap i och i en får jag inte vara med. Jag tycker inte att facebook är någon bra platform för att diskutera sköldpaddsskötsel. Det går för fort och många gissar bara för att svara något. Frågor och svar försvinner snabbt i det snabba flödet. Ser ibland samma inlägg i flera av grupperna. Grupperna har till ganska stor del samma medlemmar.

Huvudsyftet med detta forum kvarstår, att bidra till att förmedla information om välbeprövade och väletablerade skötselråd som beskrivs i modern litteratur och tidskrifter samt tillförlitliga sidor på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer snart att installeras en uppgradering av programvaran som forumet är baserat på.

Vi går från version 3.4.7 till 4.1.8 och gör en nysatsning på Sveriges äldsta och största mötesplats för sköldpaddsvänner med 2500 medlemmar och 64000 inlägg.

Det kan också komma att bli en ny indelning av forumet med nya avdelningar.

Dessutom kommer vi att testa en avdelning för frågor till sköldpaddsveterinären. Veterinären kommer inte att ställa fullständiga diagnoser, eller sätta in behandlingar över nätet men kan svara på frågor och ge råd. Ett forum fungerar inte som facebook där många är vana att få någon form av svar efter några minuter eftersom det finns många som ofta är inloggade där av andra orsaker än just sköldpaddintresset så det kan hända att man får vänta på svar lite längre.

Vi kommer att lägga ner facebookgruppen Sköldpaddsforum och i stället ha en sida på facebook där vi lägger ut länkar till utvalda trådar på forumet. Dessa meddelanden kommer på din tidslinje om du gillar Sköldpaddsforum.

Jag är medlem i fem olika sköldpaddsgrupper på facebook och det finns fler. En har jag ännu inte sökt medlemskap i och i en får jag inte vara med. Jag tycker inte att facebook är någon bra platform för att diskutera sköldpaddsskötsel. Det går för fort och många gissar bara för att svara något. Frågor och svar försvinner snabbt i det snabba flödet. Ser ibland samma inlägg i flera av grupperna. Grupperna har till ganska stor del samma medlemmar.

Huvudsyftet med detta forum kvarstår, att bidra till att förmedla information om välbeprövade och väletablerade skötselråd som beskrivs i modern litteratur och tidskrifter samt tillförlitliga sidor på nätet.

Jag gillar tillgängligheten med Facebook och ser även en fördel i att det ofta blir snabba diskussionstrådar. Den här ursprungliga versionen är bättre när man ska söka information via sökfunktionen. Med så lång historia är den en veritabel kunskapsbank där man kan hitta mycket klokskap och erfarenhet i de flesta ämnen. En nackdel med att ha två versioner är att det mesta endast postas i den ena, vilket innebär att man måste söka dubbelt.

Sammanfattningsvis tycker jag beslutet låter klokt.

Link to comment
Share on other sites

. En nackdel med att ha två versioner är att det mesta endast postas i den ena, vilket innebär att man måste söka dubbelt.

Sammanfattningsvis tycker jag beslutet låter klokt.

Två versioner av vad?

Link to comment
Share on other sites

Två versioner av vad?

Av forumet, dvs denna och den på Facebook. Bra dock att behålla FB som en inkörsport hit.

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Det kommer snart att installeras en uppgradering av programvaran som forumet är baserat på.

Vi går från version 3.4.7 till 4.1.8 och gör en nysatsning på Sveriges äldsta och största mötesplats för sköldpaddsvänner med 2500 medlemmar och 64000 inlägg.

Det kan också komma att bli en ny indelning av forumet med nya avdelningar.

Dessutom kommer vi att testa en avdelning för frågor till sköldpaddsveterinären. Veterinären kommer inte att ställa fullständiga diagnoser, eller sätta in behandlingar över nätet men kan svara på frågor och ge råd. Ett forum fungerar inte som facebook där många är vana att få någon form av svar efter några minuter eftersom det finns många som ofta är inloggade där av andra orsaker än just sköldpaddintresset så det kan hända att man får vänta på svar lite längre.

Vi kommer att lägga ner facebookgruppen Sköldpaddsforum och i stället ha en sida på facebook där vi lägger ut länkar till utvalda trådar på forumet. Dessa meddelanden kommer på din tidslinje om du gillar Sköldpaddsforum.

Jag är medlem i fem olika sköldpaddsgrupper på facebook och det finns fler. En har jag ännu inte sökt medlemskap i och i en får jag inte vara med. Jag tycker inte att facebook är någon bra platform för att diskutera sköldpaddsskötsel. Det går för fort och många gissar bara för att svara något. Frågor och svar försvinner snabbt i det snabba flödet. Ser ibland samma inlägg i flera av grupperna. Grupperna har till ganska stor del samma medlemmar.

Huvudsyftet med detta forum kvarstår, att bidra till att förmedla information om välbeprövade och väletablerade skötselråd som beskrivs i modern litteratur och tidskrifter samt tillförlitliga sidor på nätet.

Det låter spännande, och jag tycker det är ett klokt beslut att använda facebook mer som ett sätt att sprida kunskaperna härifrån, där allt finns samlat och sökbart. Facebook är trevligt för utbyte av små vardagliga händelser, men om det dyker upp något viktigt är det ju som sagt snabbt försvunnet. Ibland är det också väldigt svårt att föra en sansad diskussion på facebook, det slutar ofta med att ett ämne som skulle kunnat vara intressant måste tas bort för att samtalet spårar ur.

Här på forumet byggs kunskapsbanken och medlemsantalet på i stadig sköldpaddstakt och det finns ett bestående värde. Way to go!

Link to comment
Share on other sites

Låter bra tycker jag!
Undrar jag över något så går jag in här och söker eller om det ej tagit upp tidigare lägger in ett nytt inlägg.

Spännande med veterinärdelen, även om det inte kan ersätta att åka till en vet om djuret är sjukt.
Man kan ju lära sig att förebygga sjukdomar och skador och ev lära sig ta hand om små skador som inte alltid behöver veterinärvård.
För sköldpaddor kan man ju förebygga mycket sjukdomar med rätt sorts skötsel och foder.

Link to comment
Share on other sites

Känns som ett klokt beslut.

Personligen litar jag mycket mer på vad som sägs här än på Facebook...

Link to comment
Share on other sites

Ser jättebra ut det här, kul med uppgradering och nysatsning! :-)

 

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Ser mycket bra ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Ser ju bra ut P-A. Även om det tar lite tid till att vänja sig vid nytt, åldern???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...