Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ögonproblem


Gäst
 Share

Recommended Posts

Vad har hänt med min sköldpaddas öga?

När vi kom hem efter att ha varit borta förra helgen hade vår sköldpadda ett vitt och svullet ögonlock med någon blodstrimma i. Över själva ögat är en vit hinna med en lite tjockare vit prick i mitten (hoppas att det syns på bilden) Jag har varit med henne till veterinär och dom hade inte sett något liknande men hon fick ögonsalva som vi nu gett i 6 dagar, utan att det blivit nämvärt bättre. Hon verkar må bra i övrigt, är aktiv och social.

Hon är en amerikansk slamsköldpadda och 18 år. Vi har haft henne i tre månader och hon bor i akvariet tillsammans med fiskarna (som hon gjort hela sitt liv). När vi fick henne var hon väldigt ful i skalet och levde på kattmat. Vi bytte genast ut det till berikat sköldpaddsfoder och hennes skal har blivit mycket finare.

Hoppas att någon här kan hjälpa oss!

post-9872-0-17395300-1456604078_thumb.jp

Edited by Gäst
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara bra att veta om det var en sköldpaddskunnig veterinär du var hos, eller om de i sin tur rådgjorde med en sköldpaddskunnig veterinär? Har du någon uppföljning inbokad?

Är det andra ögat fortfarande helt normalt?

Äter hon?

Jag är absolut INTE specialkunnig på området, jag hoppas att någon annan kan bidra med synpunkter, men jag vet att ögonproblem kan bero på A-vitaminbrist (vanligast) eller bakteriell infektion. Jag vet inte om det förekommer att bara det ena ögat visar symptom i dessa fall?

Annars skulle det kunna vara yttre åverkan (t ex av något vasst i akvariet) eller skräp i ögat.

Ögonproblem kan göra att sköldpaddan får svårt att äta, så håll koll på om hon får i sig mat ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har lite svårt att bedöma bilden, men jag tror att hon har fått en inflammation i hornhinna (keratit). Varför? Vet jag inte. Tror du att hon har ont i ögat? Vill hon blunda eller är hon ljuskänsligt? Vilken salva (eller ögondroppar) fick du? Ibland måste man behandla med antibiotika droppar.

Edited by Tortu-skövde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...