Jump to content
Forum Sköldpaddor

tobben och elis
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vi var mycket på det här forumet (eller dess föregångare) för åtta till elva år sedan när vi nyss hade tagit hand om två ryssar och tiden därefter. Sen tappade jag bort lösenordet och adressen och ... men nu är vi tillbaka. Och vi har så klart ett problem.

Vår ena ryss näbb är inte bra. Vid ett tillfälle för kanske tio år sedan var vi till veterinär i ett ärende och då passade jag på att fråga om näbben. Frågade om den var ok, han kunde bita bra men jag uppfattade det som att den var fel. Veterinären klippte/filade lite, jag minns inte exakt - och sedan dess har det faktiskt inte varit helt bra. Han har svårt att bita ordentligt - det snäpper liksom inte längre i salladsbladen. Men framförallt har underdelen av näbben spruckigt lite.

Har någon annan haft samma problem? Vad är egentligen rekommendationen kring skötsel av näbben på landsköldpaddor? Kan jag fila lite själv för att komma tillrätta med detta?

Jag har försökt söka efter information men mitt hopp står nu till er uppfödare eller erfarna ägare. P-A, vet du?

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att fila näbben lite om man vill med en nagelfil. Lägg gärna upp en bild så kan vi se hur det ser ut!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...