Jump to content
Forum Sköldpaddor

Om Dvala


Tortu-skövde
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har 3 st. ryssar (alla vuxna och friska) som just nu ligger nedgrävda och söver. Förra året var det första gång de fick gå i dvala och då var jag lite hysterisk och vägde de 1 gg/vecka. Jag känner nu att jag inte vill grava de fram och väga de så ofta. Hur brukar man göra? Tacksam för synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Vi väger inte våra.

Jag tycker inte att du ska väga dem om de är nergrävda.

Link to comment
Share on other sites

Några av mina tappade mycket i vikt, upp till 10 %. Det får man inte veta i tid om man inte väger. En annan aspekt av detta.

Link to comment
Share on other sites

Vi har dvalat sköldpaddor sedan slutet av 90-talet och vägde dom när vi hade dom i kylskåp och många år under dvalning i vårt förråd som vi fortfarande använder. Har hittat en modell och tidslängd som verkar fungera bra så vi väljer att inte störa sköldpaddorna.

Jag har erfarenheten att viktförlusten blir obefintlig eller mycket liten för nergrävda sköldpaddor, därför gav jag rådet att inte gräva fram de som är nergrävda. Jag misstänker att uppgrävningen gör att andningen startar och det händer en hel del i den "avstängda" vilande kroppen. Om man är orolig tror jag att en kortare dvalning är ett bättre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

OK! Jag tror jag följer P-As råd och låter de blir ostörda. Tack så mycket för alla synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Vår erfarenhet är att sköldpaddor som är nedgrävda mår bra, däremot de som inte grävt ner sig får man hålla mer koll på.

Link to comment
Share on other sites

Kan säkert vara så. Jag förstår bara inte varför några av mina gick ner så mycket trots att de är nedgrävda. Jag har läst att de klarar temperatur upp till sju grader. Högre än så tror jag inte de haft i substratet de ligger.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla synpunkter. Apropå temperaturen, hade jag hört att det värsta är när temperaturen är kring 10-15 grader, då är de varken vakna eller söver. Dessutom ryssarna verkar vara mer toleranta till kylan än medelhavsraserna.

Link to comment
Share on other sites

Våra ryssar är väldigt känsliga när det blir lite varmare, vaknar runt 6 grader. Denna vinter börja bra med att alla somna och sen när temperaturen slog om och det blev varmt ute så blev det ju även varmt i vårt dvalningsrum vilket innebar att de vaknade. Vi försökte avvakta och se om de somna om men det gjorde de inte utan tappa massa vikt. Så denna vinter har de flesta djur hos oss enbart dvalat några veckor. Bara en enda rysshona sover fortfarande. Känns som att man själv från år till år får hålla koll och göra det som känns bäst, för man känner ju sina egna djur bäst.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, dessutom verkar som att det är olika temperaturer för olika djur, i alla fall sådana är mina. Jag väntade tills det har blivit riktig kallt för att låta de gå i dvala, men det vet man aldrig med vädret. Håller med, man känner sina djur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...