Jump to content
Forum Sköldpaddor

Är Dessa Av Samma Art?


Pillemin
 Share

Recommended Posts

Igår fick jag hem mina efterlängtade bebisar. Redan på en gång la jag märke till den uppenbara skillnaden mellan dem - dels mönstret på skalet, men också prickarna på magen. Den ena är också lite röd på huvudet.

Att döma av det gula mönstret på huvudet så är båda trachemys scripta scripta, men brukar de vara så olika i skalet?

post-9886-0-41639900-1451838827_thumb.jp

post-9886-0-50162600-1451838844_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej,

skulle inte tro att det är samma art men bättre foto på huvudet från sidan så att hela mönstret syns skulle förmodligen

göra att det går att artbestämma dina djur.

/R

Link to comment
Share on other sites

Första bilden är på den som är något större och har prickar på bukskölden. Andra bilden är på den utan prickar.

post-9886-0-74536300-1451896233_thumb.jp

post-9886-0-83915900-1451896261_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Oj!

Glömde bort denna tråd alldeles. Nog ser båda ut som Tss och det kan visst finnas variationer i mönster på Carpax som bilden visar på unga djur. Markeringarna på Plastron vet jag inte om det är normalt men det kan ju vara så att i den finns det en blandning med Trachemys scripta troostii.

Hoppas att Jeppe som har stora kunskaper om just sköldpaddor med simhud mellan tårna kan gå in och kommentera.

/R

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Ronnie. Utssendet kan variera mycket inom samma underart och mellan olika ursprungsområden.

Det kan också vara tveksamt om man helt lyckas hålla isär de olika underarterna hos de uppfödningsanläggningar i USA eller Asien som producerar sköldpaddor till zoohandel och matmarknader. Hybridisering lär vara vanligt förekommande.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara instämma med både Ronnie och P-A.

Jag skulle tippa på att de till största del är T.s.scripta, alltså gulbukad vattensköldpadda. Som redan nämnts kan man inte vara helt säker på att det är "rena" djur man har. Det förekommer korsning mellan de tre nordmerikanska underarterna av T. scripta även i naturen, och det lär säkert förekomma även på "farmerna" där de avlas för försäljning.

I slutändan spelar det kanske inte så stor roll, skötseln är densamma oavsett underart och de är ju trevliga (om än rätt stora) sköldpaddor allihopa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...