Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bygga Landdel Till Vattensköldpadda


Sandraa
 Share

Recommended Posts

Hej!

Igår tog jag akut hem en sköldpadda som varit vanvårdad i flera månader.
Så tänkte att jag skulle fixa till hennes akvarium nu i veckan. Har inte pengar att bygga så extrema saker just nu.
Såååå..
Jag tänkte fixa en landdel, tänkte använda mig av följande
- plastglas
- konstgräs
- sugproppar
- lim/silikon
- ramp ( vet ej, ge mig gärna tips )
Tänkte göra såhär :
Ha plastglaset som botten på själva landsdelen & sedan limma på gräset därpå.
sen hade jag även tänkt att limma på sugproppar på sidorna av landdelen för att fästa på akvariets väggar. Även sätta på en ramp på hon lättare kan ta sig upp & ner från landdelen.
Låter detta som en bra plan? Ska jag använda lim eller silikon? Om lim, vilket?
Vad skulle jag kunna använda som ramp? ett plastlock som jag även där limmar på konstgräs? Ge mig gärna förslag :D
Ha en bra kväll!
Link to comment
Share on other sites

Hej, du bör utgå från att det ska finnas en grävbart landdel. Alltså de ska både kunna sola och gräva på landdelen.

/R

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kanske du kan kanske använda plasten till att bygga en kant runt landdelen som håller kvar sanden? Eller halva sand och konstgräs?

Link to comment
Share on other sites

Eller kanske något ultraenkelt: en avdelare mellan vatten och landdel, gjord av en bit plastglas. Sedan fylla upp med grävsubstrat? Om avdelaren är ordentligt tät så öppnar det för olika enkla varianter av innerbotten för landdelen.

 

Jag köpte nyligen akvariesilikon på Clas Ohlson. Du vet säkert om det, men våtrumssilikon innehåller mögeldödande tillsatser som är otrevliga för en del organismer - kanske mer för fisk än för sköldpadda men varför chansa.

 

Hoppas du snart har sötnosarna vid god vigör!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...