Jump to content
Forum Sköldpaddor

Viktförlust


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Vägde nyss min äldsta grekhanne, ca 50 år, under hans första dvala någonsin. Efter 23 dagars dvala har han tappat 59 gram eller 7 % av sin vikt. Han ser dock välmående ut vad jag kan bedöma. Låg delvis nedgrävd i jord/sandblandningen. Bör jag bli orolig? Var går gränsen för en acceptabel viktförlust?

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket väger han?

Finns det spår av urinering eller avföring?

772 gram efter viktminskning. Såg ingen avföring eller urin, men kollade å andra sidan inte så noga.

Link to comment
Share on other sites

Hur har temperaturen varit under de tre veckorna?

Vet du hur luftfuktigheten ligger?

Är han nergrävd?

Täckt med löv?

Link to comment
Share on other sites

Tempen har oftast legat mellan 4 och 6 grader, men eftersom de dvalar utomhus har den tidvis varit upp mot 8 grader när det varit mildväder. Tyvärr kan jag ju inte sänka temperaturen. Luftfuktighet har jag inte mätt, men gissar att den varit ganska konstant iaf eftersom de ligger i en sluten låda. Förhöjt när jag sprayat. Han är nedgrävd några centimeter bara, dvs merparten är ovan jord. Täckt av eklöv som jag sprayar ibland.

Link to comment
Share on other sites

Det låter konstigt om han skulle ha tappat 59 g på 23 dagar på grund av avdunstning under de förhållandena.

Vi väger inte våra sköldpaddor under dvalningen.

I boken Winterstarre bei europäischen Landschildkröten (Thorsten Geier 2013) rekommenderar man att avbryta vid viktförlust över 5%.

Link to comment
Share on other sites

Det låter konstigt om han skulle ha tappat 59 g på 23 dagar på grund av avdunstning under de förhållandena.

Vi väger inte våra sköldpaddor under dvalningen.

I boken Winterstarre bei europäischen Landschildkröten (Thorsten Geier 2013) rekommenderar man att avbryta vid viktförlust över 5%.

Där är jag alltså nu. Jag tror jag håller honom under uppsikt och väger en gång i veckan. Fortsätter minskningen så avbryter jag. Det blir dock ingen upptrappning av temperatur då, eftersom jag inte ska väcka de andra djuren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vägde nyss de dvalande grekerna igen. Två hade oförändrad vikt och resten hade ökat något. Trenden alltså bruten. Skillnaderna är att det varit kallare och att jag varit bättre på att vattna deras substrat. Kanske har de tagit upp vatten genom huden och därigenom ökat. Ca en månad återstår av dvalningen för alla utom sommarens nykläckta. Jag kommer nu inte att väga dem mer denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...