Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mobile Alerts


P-A
 Share

Recommended Posts

Har skaffat en internetkopplad termometer/hygrometer. En utomhus och en som nu sitter i förrådet där sköldpaddorna dvalas. Kommer sen att sitta i växthuset när sköldpaddorna är där.

Den lämnar data var 7:e minut som kan avläsas i en app i smartphone.

Har ställt in "Alerts" på att jag får en notis om temperaturen understiger 2° eller överstiger 7° samt om luftfuktigheten går under 45.

Kan se historik 3 månader bakåt.

De trådlösa sensorerna har kontakt med Internet via en gateway som ingår i baspaketet, Via push-meddelanden blir man varnad direkt när problem uppstår. Finns även regnmätare vindmätare mm som kan kopplas till.

IMG_2703.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken bra grej! Vad kostade den? Är det något som kommer säljas av sköldpaddsgrejer?

Link to comment
Share on other sites

Nu kom första varningen. Och varmare blir det. I morgon börjar det nog prassla i bolådorna.

post-706-0-45058000-1450470005_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har den fungerat bra P-A? Är det startpaket2 du har? Jag måste köpa en till utomhusvistelsen i sommar. Jag kommer inte komma vara på plats alla dagar där han ska få gå ute. Men jag måste ha koll på väderförhållande och temperatur i innomhusdelen så att mina föräldrar kan ta in honom på natten om det krävs. En kamera till skulle inte vara dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar mycket bra. Vi har startpaket 3 med vindmätare och regnmätare. Regnmätaren kopplar vi in till våren.

Vi har en kamera (Wi-Fi smart net camera) som man kan styra från telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen skaffat en wi-fi-kamera med mobilapp, men anslutningen tycks inte funka när mobilen är utanför wi-fi-zoonen. Vd kan jag ha gjort för fel? Det var inte mycket till bruksanvisning och dessutom en infantil översättning, så jag fick köra trial and error.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Grejerna har kommit och jag har installerat enligt bruksanvisning. Men, jag får inte upp några temperaturvärden. Ikonen i Dashboard är gul - misstänker att den ska vara grön. Hm, ny teknik strular alltid, särskilt om Internet är inblandat...

Link to comment
Share on other sites

Grejerna har kommit och jag har installerat enligt bruksanvisning. Men, jag får inte upp några temperaturvärden. Ikonen i Dashboard är gul - misstänker att den ska vara grön. Hm, ny teknik strular alltid, särskilt om Internet är inblandat...

post-9443-0-28946000-1457029437_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Vet P-A eller någon annan om värdena skickas till mobilen direkt från Gateway (den del som är inkopplad till ett Internet-uttag), eller om den skickar via trådlöst nätverk? Om det är det senare så ligger nog felet där, eftersom jag inte har trådlöst nätverk.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är väl att det skall gå via ett trådlöst nätverk eftersom man skall kunna kolla var man än är. Felet är nog som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är väl att det skall gå via ett trådlöst nätverk eftersom man skall kunna kolla var man än är. Felet är nog som du skriver.

Blir mer och mer övertygad om att det är så. Ska försöka få till trådlöst, är bara så Internetinkompetent...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kontrollenhet (gateway) som är inkopplad till en router via kabel. Kontrollenheten har alltså internetanslutning.

Har inte funderat över hur det fungerar men jag tror inte att den går över mitt trådlösa nätverk. Jag tror att kontrollenheten som är internetansluten har kontakt med olika enheter trådlöst på något annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju ha kontakt med temperaturmätaren eftersom du får upp ID på enheten och att batteriet är "Good" .

Hör med leverantören vad ? står för.

Link to comment
Share on other sites

Så har jag också kopplat. Du har en poäng i att kommunikation finns eftersom den vet att batteriets status. Ändå funkar det inte. Gul färg som jag har betyder att den inte hämtat data på länge. Den påstår sig alltså inte få temperaturdata.

Om det är möjligt - kan du tänka dig att stänga av ditt trådlösa nätverk en stund, och testa om utrustningen ändå funkar? Då kan jag utesluta att behöva skaffa trådlöst. Tack.

Link to comment
Share on other sites

Gatewayen är inkopplad i routern. Om jag stänger av routern får inte gatewayen någon internetuppkoppling.

Får i så fall koppla gateway direkt till bredbandsuttaget. Då får jag problem med webkamerorna som är lite bökiga att få igång efter ett avbrott i trådlösa nätet.

Jag skulle fråga Safecast. Jag hade en fråga om historik och fick ett utförligt svar.

https://www.safecast.se/customer-service

Link to comment
Share on other sites

Nu funkar det! Började om från början och följde instruktionerna i filmen. Tack igen!

post-9443-0-56810800-1457367515_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...