Jump to content
Forum Sköldpaddor

Fel Bottensubstrat?


Franci
 Share

Recommended Posts

Nu har min grek bott hos mig en vecka och en sak har oroat mig lite hela tiden. Det är nämligen så att han hela tiden är smutsig på fötterna, han har substrat på dem som han "drar med sig". Vad gör för fel? Är det fel substrat jag använder? Det är 50/50 sand och jord. Jag vill ju inte att hen ska bli sjuk av svamp eller något.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt substrat. De blir smutsiga i det vilda också.

Passa på nu innan det blir för kallt att ta in en grästuva med rötter och relativt stor jordklump som den kan gömma sig i, om den nu är liten. Annars äter den gladeligen av gräset.

Link to comment
Share on other sites

I lådan har jag grästuvor och en planta oregano från trädgården. Dessutom har jag två små Crassulaplantor med vedad stam. Oreganon gömmer han sig gärna under, men äter inte av. Idag märkte jag att han gärna tar vägen över vattenburet på sin dagliga tur. Det är omväxlande torrt underlag och vissa delar vattnar jag så de hållet sig fuktiga.

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av jord och sand har du?

Äggen är lagda i en blandning av leksand och rabattjord/kompostjord. Inkuberade och kläckta i samma blandning. Ungen har gått sitt första år i samma blandning.

Vi har aldrig reagerat på smutsiga fötter.

Skicka gärna en bild.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder sandlådesand och såjord från Plantagen. När jag köpte sanden hade den legat utomhus, så den var väldigt blöt. När jag snart ska ge honom en ny låda vill jag ge rätt från första stund. Bilden är tagen häromdagen, jag vill inta ta upp honom nu när han sover för att fota honom.

post-9856-0-09638500-1448051731_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara att jord var lite blöt till en början. När det torkar på ytan av sollampan så kommer det inte fasta på fötterna.
Det är ju så i naturen också. Ibland regnar det och marken är blöt och sen torkar det upp emellan av solen :-)

Link to comment
Share on other sites

Du hade rätt. Nu är han renare och torrare på fötterna, substratet verkar ha "lagt till sig". Tack!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej

Dags o ta in paddorna snart!!Några ideer på köpejord att använda i inomhusburarna??Såjord ekologisk från plantagen har jag använt förut men ni kanske  har bättre alternativ??

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köpa jord med minst andel gödsel eller torv i. Brukar finnas billig trädgårdsjord ( jag bet 15:- per påse ) Det är sån jord man brukar ha för att fylla ut i trädgården, men den kallas nog olika beroende på märket.
Har även använt toppdress för gräsmattor som innehåller lite mängd gödsel men sand och mull. ( Mull är bra för ev daggmaskar i jorden tex )
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...