Jump to content
Forum Sköldpaddor

Orolig Morisk Landsköldpadda


Viktoria74
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vår Sammy 6år, är orolig. Han har en stor bostad med grotta, växter och lampa och fuktighet enligt "beskrivning". Men han springer runt i sin bur på dagen och yr upp en massa damm vilket gör att hans rum (han har ett helt eget rum) blir täckt med en hinna svart damm som är riktigt irriterande och inte är så bra för min son som har lite allergiproblem. Jag har bytt ut substratet, provat ha släckt nära dagar, vädrat och haft mig men han är bara orolig. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Känns inte bra när han verkar vara så orolig. Han ser normal ut, ser inga fysiska förändringar på honom.

Tacksam för alla svar!

/Viktoria

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vår Sammy 6år, är orolig. Han har en stor bostad med grotta, växter och lampa och fuktighet enligt "beskrivning". Men han springer runt i sin bur på dagen och yr upp en massa damm vilket gör att hans rum (han har ett helt eget rum) blir täckt med en hinna svart damm som är riktigt irriterande och inte är så bra för min son som har lite allergiproblem. Jag har bytt ut substratet, provat ha släckt nära dagar, vädrat och haft mig men han är bara orolig. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Känns inte bra när han verkar vara så orolig. Han ser normal ut, ser inga fysiska förändringar på honom.

Tacksam för alla svar!

/Viktoria

Hej !

Hur stor är hans låda ? Är det en öppen låda ? Har han rätt temperatur på ryggskölden när han legat och solat ex. på förmiddagen under värmelampan?Jag försöker ha runt 32-34 grader .

Vår moriska hanne kan också springa omkring i sin låda emellanåt . Speciellt när jag tar in honom om det är för dåligt väder ute , han vill hellre vara i utehagen . Det brukar vara en -två oroliga perioder per år på ett par dagar då han springer runt och vill säkert hitta en hona .

Hjälper det om du fuktar substratet ? Du kan fukta lite ner i substratet och låta översta lagret vara torrt . Vår hane blir orolig när vi har bytt substratet , men om jag förstår dig rätt så har du bytt just för att han var orolig redan innan .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Mätta sköldpaddor brukar vara mer stillsamma och vilja ligga mycket under lampan. Prova att en tid ge den mer färsk föda.

På vilken höjd sitter sollampan? (Mega-Ray 160 W).

Skicka gärna en bild på lådan och sköldpaddan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, tog bilder nu när lampan är släckt, han föredra ett hörn mot sin grotta. Har svårt att tro att han skulle vara hungrig, har provat med färsk sallad men han lämnar lite kvar så då borde han ju vara mätt? Buren är 75 x 155 cm stor. Lampan sitter på ca 40cm höjd, mätt från själva lampan, inte skärmen. Han har varit orolig i perioder rätt länge, just nu bygger de bredvid där vi bor så att det vibrerar ibland, men han var orolig innan de började med det. Det måste ju vara nåt jag gör fel, men vad?

post-9385-0-98889600-1447875472_thumb.jp

post-9385-0-51708200-1447875478_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag tror det kan vara belysningen .

Är Mega Ray 160 W 40 cm från substratet eller från sköldpaddans ryggsköld ? ( frågar eftersom jag själv gjorde fel med det från början ) ? Vilken temperatur har ryggskölden när han har legat och solat , eller ligger han helst vid sidan om ?

Jag tänker också på hur högt din ljusrörsarmatur sitter och om inte gallert tar mycket ljus . P-A kan allt om lampor och ljus .

Jag har HID lampor , det kan jag rekommendera . ( finns i P-A:s webbshopp )

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att aktiviteten beror på att han börjar bli könsmogen.

Testa att höja lampan till 50 cm över botten

För att minska dammspridningen kan du öka andelen sand i förhållande till jord så att det ligger på 75/25, jag tror att det då dammar mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...